سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مبدل حرارتی روغن

روغن هیدرولیک مورد استفاده در صنایع باید در دمای کاری مناسب نگهداری شود و هر گونه کاهش یا افزایش دما می تواند به روند کاری آن صدمه بزند.
گاها عواملی محیطی مانند اصطکاک موجب تغییر در دمای روغن می شود که برای جلوگیری از این کار باید تدابیری به کار برد .
افزایش دمای روغن هیدرولیک موجب افزایش نرخ اکسیده شدن آن می شود . همچنین ویسکوزیته آن کاهش می یابد.
در حالت دیگر در صورت کاهش دمای روغن هیدرولیک ضمن افزایش ویسکوزیته ، پمپ نمودن آن نیز دشوار می شود و به طور کلی در روند کاری دستگاه تاثیر نامطلوبی می گذارد.
به همین سبب برای کنترل دمای روغن و جلوگیری از افزایش دمای آن از مبدل روغن استفاده می شود .
به طور کلی در مبدل حرارتی روغن هیدرولیک از سیالاتی برای مثال آب یا هوا برای کاهش و یا افزایش حرارت استفاده می شود .
مبدل ها با توجه به محل به کارگیری دارای انواع مختلفی هستند . مثلا ساده ترین مبدل حرارتی روغن ، خنک کننده روغن هیدرولیکی و یا کولر روغن هیدرولیک می باشد که با استفاده از هوا ، روغن هیدرولیک را خنک می نمایند .
برای صنایع سنگین نیز می توان از مبدل حرارتی آب خنک استفاده نمود . این مبدل ها علاوه بر خنک نمودن روغن می توانند  برای افزایش دمای روغن هم استفاده شوند .

به طور کلی می توان گفت مبدل حرارتی سرد کن روغن به سه دسته کلی تقسیم می شود .

 

انواع مبدل حرارتی روغن هیدرولیک

1- مبدل روغن لوله ای
2- مبدل روغن صفحه ای
3- مبدل حرارتی هوا خنک

 

مبدل حرارتی روغن هیدرولیک

1- مبدل حرارتی لوله ای یکی از انواع پرکاربرد در صنایع می باشد . این مبدل در چندین نوع در بازار وجود دارد که شما با بررسی و مشاهده هر کدام و اطلاع از مزایا و معایب آنها می توانید مناسب ترین مبدل حرارتی روغن را انتخاب و خریداری نمایید .

انواع مبدل حرارتی لوله ای :

مبدل روغن دو لوله ای :
در این مبدل حرارتی لوله ای با قطر کوچک درون لوله ای با قطر بزرگ ترگنجانده می شود . این مبدل ساده ترین نوع می باشد که کاربرد اصلی آن برای تبادل حرارت بین سیالات گازی می باشد .

مبدل روغن پوسته و لوله :
در این مبدل حرارتی نیز تعداد زیادی لوله به وسیله یک پوسته احاطه می شوند . برای تبادل حرارتی در این سیستم ، یک سیال با دمای پایین از داخل لوله ها و یک سیال گازی با دمای بالا در اطراف لوله ها جریان دارد . این مبدل پرکاربرد ترین نوع مبدل حرارتی سرد کن روغن  در صنعت می باشد .

انواع مبدل حرارتی پوسته و لوله :

مبدل U شکل
مبدل مستقیم یک پاس
مبدل مستقیم دو پاس

 

مبدل حرارتی روغن داغ

2- مبدل روغن صفحه ای از یک فریم ثابت و متحرک و صفحات موجدار تشکیل شده است . در این مبدل حرارتی روغن داغ ، سیال داغ به سمت پایین و سیال سرد به سمت بالا جریان پیدا می کنند و با یکدیگر به تبادل گرما می پردازند .
این نوع مبدل حرارتی نیز دارای انواع تک پاس ، چند پاس و … می باشد .

 

مبدل حرارتی سرد کن روغن

3- مبدل حرارتی هوا خنک یا کولردار نوع سوم مبدل های روغن هیدرولیک می باشد . در ساختار این مبدل از چند فن استفاده شده است که هنگام عبور سیال با دمای بالا ، وزش هوا توسط این فن ها موجب کاهش دمای سیال می شود .
مبدل فن دار دارای انواع عمودی ، افقی و V شکل می باشد که بنا بر مکان مورد استفاده خود ، نوع مناسب آن انتخاب می شود .